Turbosprężarka a DPF
Co się może wydarzyć z turbosprężarką, gdy filtr DPF jest niedrożny?
Gdy DPF jest niedrożny, spaliny nie są wydalane przez układ wydechowy z właściwą prędkością w wyniku czego ciśnienie wsteczne i temperatura spalin zwiększają się wewnątrz obudowy turbiny. Podwyższona temperatura spalin i ciśnienie wsteczne mogą negatywnie wpływać na turbosprężarkę na wiele sposobów, powodując np. problemy z wydajnością, wycieki oleju, koksowanie oleju w turbosprężarce i wycieki gazów spalinowych.
Jak rozpoznać turbosprężarkę uszkodzoną przez niedrożny filtr DPF?
Części w rdzeniu turbosprężarki są odbarwione, czemu zwykle towarzyszą dowody na przepływ ciepła od strony turbiny. Podwyższona temperatura powodowana jest ciśnieniem wstecznym, które przepycha gazy spalinowe przez pierścienie uszczelniające tłok. Spaliny o wysokiej temperaturze powstrzymują wydajne chłodzenie oleju , a nawet prowadzą do zwęglania się oleju, ograniczając światło w kanałach przepływu oleju. Powoduje to nadmierne zużywanie się systemu łożyskowań. Tego typu uszkodzenia łatwo pomylić z brakiem smarowania lub zanieczyszczonym olejem.
Nagar gromadzi się na pierścieniu uszczelniającym po stronie turbiny, co spowodowane jest zwiększoną temperaturą gazów wydechowych.
Olej wycieka do obudowy sprężarki w konsekwencji tego, że spaliny przeciskają się od strony turbiny, przepychając olej przez uszczelnienia po stronie sprężarki.
Zablokowany DPF może powodować przepływ spalin przez najmniejsze szczeliny, np. luzy w dźwigniach mechanizmów zmiennej geometrii i zawory upustowe. Jeśli to nastąpi, nagar w tych mechanizmach może ograniczać ruch dźwigni, co ma niekorzystny wpływ na działanie turbosprężarki. W niektórych przypadkach nagromadzenie sadzy widać na tylnej powierzchni płyty uszczelniającej, w miejscu, przez które przedostawały się spaliny.
Koło turbiny może ulec awarii spowodowanej nadmierną temperaturą.
Jak zapobiegać występowaniu tych awarii?
Jeżeli cały zespół wirnika jest w porządku, a występują oznaki przegrzania na odcinku od turbiny do rdzenia, to uszkodzenie może być spowodowane nadmierną temperaturą spalin. Duże ilości nagaru w okolicy mechanizmu zmiennej geometrii i ramion dźwigni wskazują na zablokowany układ DPF, a kierowca pojazdu może doświadczać zwiększonej turbodziury albo nadmiernego doładowania turbosprężarki.
Aby uniknąć awarii turbosprężarki spowodowanej przez filtr DPF, należy:
– sprawdzić, czy filtr DPF nie jest zablokowany,
– wymienić filtr DPF na nowy filtr o wysokiej jakości,
– jeśli filtr DPF uległ zablokowaniu, należy zawsze wymienić zespół środkowy turbosprężarki, aby zapobiec ewentualnym wyciekom oleju,
– sprawdzić, czy siłownik ma swój pełen zakres ruchu.
Na zapchanie układu DPF potrzeba sporo czasu. Gdy jednak układ ten ulegnie już zablokowaniu, awaria turbosprężarki może nastąpić bardzo szybko. Jeśli nie sprawdzimy stanu DPF podczas instalacji nowej turbosprężarki, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że sprawną turbosprężarkę uszkodzimy tak jak poprzednią , z uwagi na jej pracę w tych samych warunkach.