Przyczyny awarii turbiny(turbosprężarki)

Do najczęściej występujących przyczyny awarii turbosprężarek samochodowych zaliczamy:

Przyczyny awarii turbosprężarek

Pogięte lub wyszczerbione łopatki turbiny czy koła kompresji należą do uszkodzeń spowodowanych przez ciało obce, które dostało się do korpusu ssącego lub  wydechowego. Przed wymianą turbosprężarki konieczne jest sprawdzenie drożności oraz czystości układu dolotowego i wydechowego w silniku.

Możliwe przyczyny:
• połamane elementy silnika,
• nakrętki/śruby/kamienie/piasek/twardy element pozostawiony w układzie doładowania powietrza,
• pęknięte elementy przyłączeniowe lub inne obiekty, które dostały się do wnętrza urządzenia.

Zanieczyszczony olej

Brudny olej powoduje głębokie rysy na łożyskach turbosprężarki. Można uniknąć tego rodzaju uszkodzeń, używając i regularnie wymieniając zgodnie z zleceniami producenta oleje oraz filtry wysokiej jakości.


Możliwe przyczyny:
• zapchany, uszkodzony lub niskiej jakości filtr oleju,
• zużycie silnika i możliwość pojawienia się jego uszkodzonych części,
• niesprawny zawór przelewowy filtra oleju,
• olej silnikowy słabej jakości,
• zbyt długo nie wymieniany olej silnikowy.

Przerwy w dostarczaniu oleju

Powtarzające się krótkie kilkusekundowe przerwy ., mogą doprowadzić do wypalenia oraz wypolerowania powierzchni łożysk.


Możliwe przyczyny:
• wymiana oleju oraz filtra olejowego,
• wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem,
• silnik samochód przez dłuższy czas nie był uruchamiany,
• niskie ciśnienie oleju w silniku,
• nieprawidłowe uruchomienie silnika po wymianie bądź regeneracji turbosprężarki,
• zanieczyszczenie oleju silnikowego.

Niskie lub brak ciśnienia oleju

Wyraźny spadek ciśnienia oleju przez więcej niż 8-10 sekund, powoduje poza wypaleniem oraz wypolerowaniem powierzchni łożysk, również przebarwienia termiczne. Niskie ciśnienie oleju to najniebezpieczniejsza forma przerw w dostarczaniu oleju.


Możliwe przyczyny:
• uszkodzona pompa olejowa,
• niedrożny, przewód smarujący turbosprężarkę,
• przerwa w smarowaniu silnika spowodowana zbyt długą pracą określonego pojazdu przy dużym pochyleniu terenu,
• niski poziom oleju w misce olejowej.

Przegrzanie turbosprężarki

Przejście wyższej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy przyczynia się do wypalania oleju i może powodować korozję łożysk tego podzespołu. Nagromadzenie węgla powstałego w wyniku wypalającego się oleju, jest efektem zbyt wysokiej temperatury spalin bądź też zbyt szybkiego wyłączania silnika po skończonej pracy. Zalecane jest pozostawienie silnika po pracy na ok. 2-3 minuty na biegu jałowym, dzięki czemu turbosprężarka będzie miała czas na ostudzenie. Uszkodzenia występują przede wszystkim na pierścieniu oraz rowkach wałka turbiny oraz na łożysku turbiny. Zwęglony olej blokuje także odpływ oleju w korpusie , a jego nagromadzenie powoduje tarcie, przez co w konsekwencji dochodzi do zagięć i pęknięć poszczególnych części urządzenia.


Możliwe przyczyny:
• olej silnikowy niskiej jakości,
• zbyt szybkie wyłączanie rozgrzanego silnika po pracy,
• zużyty filtr powietrza,
• przedmuchy powietrza i spalin,
• długo nie wymieniany olej w silniku,
• uszkodzone wtryskiwacze,
• niesprawny system smarowania,
• nieprawidłowo zamocowany korpus turbiny,
• uszkodzony system odprowadzania oleju (złe odpowietrzanie skrzyni korbowej silnika).